Saturday, December 22, 2007

Pendapatan, Kerjaya, Akhirat &"Too Good To Be True"?

Oleh

Zaharuddin Abd Rahman

www.zaharuddin.net


Apabila saya menulis berkenaan saya menolak tawaran kerja dengan pendapatan lumayan dari Institusi Kewangan Islam Luar Negara kerana menerima tugas sebagai pensyarah UIAM, seorang peguam Muslim yang saya kenali menghantar beberapa sms, beliau mengakui bertambah motivasi setelah membaca artikel bertajuk "Saya bertugas di tempat baru : UIAM", namun dalam masa yang sama beliau juga menghantar satu lagi smsnya yang berbunyi :

"Dah baca laman web ustaz, ikhlas saya terfikir tentang ustaz dan cerita ustaz, macam ‘too good to be true', berlakon ke, hipokrit ke? Akhirnya saya yakin dan doakan ustaz ikhlas seperti yang ustaz perjuangkan"

Untuk maklumat, kenalan peguam saya ini juga adalah salah seorang peserta kursus kewangan Islam yang pernah saya kendalikan. Beliau baru sahaja mengorbankan pendapatannya beberapa ribu ringgit setelah beroleh keyakinan tentang besarnya dosa riba. Beliau berkorban dengan menamatkan pegangan saham dalam firma guamannya apabila mendapati majoriti pendapatan firma itu datang dari hasil menyiapkan tugasan berkaitan riba. Tahniah dan moga ia menjadi saksi buatnya di akhirat kelak.

Cerita Saya "Too Good To Be True" ?

"Too good to be true"...? Tersenyum juga saya membaca ayat ini, terasa macam tawaran untung skim cepat kaya internet pula yang menawarkan jumlah untung yang tak masuk dek akal waras.

Hakikatnya, apa yang saya ceritakan adalah benar, tiada hipokrit tiada lakonan. Adapun berkenaan ikhlas atau riya, ia bukanlah hal yang anda perlu bersusah payah memikirkannya. Ia adalah tanggungjawab saya untuk menguruskannya. Namun, anda boleh membantu dengan tolong menghulurkan doa buat saya. Sekalung terima kasih dari saya bagi yang bermurah hati.

Saya pernah terfikir, apakah yang hebat sangat dalam kisah yang saya dedahkan itu sehingga menyebabkan rakan peguam berkata demikian ?.

Mungkin kerana arus perdana kehidupan manusia hari ini yang semakin menjadikan harta dan wang sebagai target utama kehidupan. Justeru apabila didapati ada manusia yang menolak pendapatan lumayan seperti yang saya lakukan, ia kelihatan menyonsang arus sehingga menjadi pelik dan tidak masuk akal.

Saya tidaklah menolak rezeki dan harta, saya juga sepeti manusia lain yang mengidamkan pendapatan kukuh lagi lumayan, cuma saya ingin memastikan perolehan itu berbaloi dengan perolehan wang akhirat. Saya tidak mahu kerana mengutamakan perolehan wang dunia, ia menyempitkan ruang dan peluang perolehan pahala akhirat. Itu sahaja.

Saya suka mengusahakan satu kerjaya yang boleh membawa perolehan dunia yang lumayan dalam masa yang sama ia menggandakan peluang saya untuk mendapat perolehan akhirat. Akhirat lebih panjang dan perlukan lebih banyak bekalan dari dunia yang singkat ini..

Allah SWT berfirman : -

وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ

Ertinya : "Dan carilah pada apa yang telah dianugerahkan Allah kepadamu (kebahagiaan) negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerusakan di (muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berbuat kerusakan" (Al-Qasas : 77)

Ibn Abbas r.a berkata melalui ayat ini, Allah swt mengarahkan kita agar memanfaatkan umur sebaiknya, dan bahagian manusia adalah umur dan amal solehnya dalam hidupnya. ALh-Hasan dan Qatadah pula mengingatkan kita agar jangan menghabiskan pelaung dan umur kita hanya untuk menikmati nikmat sementara dunia yang halal. Ibn Umar pula diriwayatkan berkata

إحرث لدنياك كأنك تعيش أبدا واعمل لآخرتك كـأنك تموت غدا

Ertinya : "Bercucuk tanamlah ( berusahalah) untuk duniamu seolah kamu akan hidup selamanya, dan beramallah untuk akhiratmu seolah kamu akan menemui maut keesokan harinya" (Al-Jami' Li Ahkam Al-Quran, 13/314)

Inilah yang saya maksudkan "mengusahakan perolehan dunia yang lumayan dalam masa yang sama ia menggandakan peluang untuk mendapat perolehan akhirat yang lebih lumayan".

Kerjaya Terbaik Setakat Ini

Pendapat peribadi saya, kerjaya sebagai pensyarah adalah salah satu kerjaya yang mampu membuka ruang faedah akhirat terbesar, dalam masa yang sama mampu memberikan pendapatan dunia yang baik.

Ia juga merupakan satu jawatan yang paling kurang syubhah dari sudut pendapatan jika tepat cara pengurusannya. Memberikan ruang waktu kerja yang cukup fleksible, mendorong kita untuk terus berdamping dengan ilmu serta merangsang pemikiran dan melatih pewaris ilmu dari kalangan pelajar. Memberikan ransangan untuk menghasilkan kajian dan penulisan buat manfaat ummat dan pelbagai lagi. Wallahu'lam, mungkin anda punyai pandangan berbeza.

Dengan penjelasan ringkas ini, tiada yang ‘too good' dalam kisah yang saya coretkan sebelum ini. Apa yang ingin saya kongsikan dari kisah sebelum ini dan artikel hari ini adalah keperluan kita untuk:-

1) Merancang dan meletakkan satu target untuk melakukan tugasan yang paling besar manfaatnya buat umat Islam demi bekalan kita di akhirat. Dengannya akan bertambah banyaklah makhluk Allah mendoakan kita. Bagi mencapai ini, sebarang kepentingan peribadi yang bersifat sementara walaupun menarik mesti di letakkan dalam keutamaan rendah.

2) Keperluan konsisten dalam melaksanakan perancangan bagi mencapai target hidup yang telah diletakkan. Sudah tentu target yang perlu kita letakkan itu telah dikenalpasti mampu menyumbang manfaat paling besar berbanding yang lain. Proses meletakkan target ini memerlukan kepada pasak ilmu yang baik dan jelas agar ia tidak asyik berubah-berubah apabila ditiup angin perubahan.

Penilaian halus perlu dilaksanakan sebaik mungkin, umur dan kesihatan kita adalah terhad. Sebarang perancangan perlu realistik. Ia ibarat sebuah pelaburan yang memerlukan penelitian mendalam sebelum sebarang keputusan dibuat.

Tidak dinafikan saya mungkin akan menyimpang dari target yang telah diletakkan jika tawaran itu mampu menawarkan manfaat dunia akhirat yang lebih besar. Namun, buat masa ini belum ada tawaran yang mampu menandingi target yang telah saya gariskan.

Tawaran Demi Tawaran

Rupanya penolakan 4 bulan lalu tidak tamat di situ sahaja. Dalam 3 bulan ini sahaja saya sudah menerima sekitar 4-5 tawaran dari Institusi Kewangan Dalam dan Luar Negara yang menawarkan pendapatan yang boleh menggegarkan jiwa dan nafsu kepada harta.

Jika sebelum ini tawaran Institusi Kewangan Islam di Timur Tengah saya anggap kurang menarik kerana boleh membantutkan saya dari medan dakwah di Malaysia. Kini datang pula tawaran-tawaran dari Institusi Kewangan Islam di Malaysia.

Tawaran jawatan tidak kurang dari ‘Genaral Manager Shariah' atau ‘Vice President Shariah', dengan pendapatan yang hampir mencecah puluh ribu sebulan, ditambah lagi dengan beberapa elaun tetap kereta dan tanggungan seluruh kos pembaikan kereta. Ada juga yang menawarkan ruang untuk saya menyiapkan PhD walaupun bekerja dan lain-lain kemudahan termasuk boleh meneruskan aktiviti ceramah saya dengan bebas. Allahu akbar..sampai begitu sekali tawarannya.

Jika dipandang dari manfaat keduniaan, silaplah siapa yang sebelum ini kerap menuduh dan memandang remeh lepas pengajian agama lalu kerap dicop kurang berpotensi untuk perolehi pendapatan tinggi dalam dunia pasaran semasa. Hingga hari ini Institusi Kewangan Islam dalam dan luar Negara tidak henti-henti menagih dan mencari lepasan Shariah yang berwibawa untuk membantu mereka. Adalah anda punyai anak dewasa? Cuba halakan mereka ke bahagian ini, baik untuk dunia dan akhirat mereka. InshaAllah. Sekadar cadangan...

Jika sebelum ini semua tawaran lumayan dari Institusi Kewangan Islam Luar Negara boleh diketepikan dengan mudah, kali ini tawaran dari dalam Negara mampu menggoncang objektif saya.

Benar, ia memang menggoncang objektif dan target yang telah saya gariskan, namun ia hanya mampu menggegarkannya selama beberapa minit sahaja sebelum terpadam dari minda saya dan penilaian saya, terutamanya di ketika saya sudah mula menjalankan tugas rasmi sebagai Pensyarah UIAM. Sebuah kerjaya terbaik buat masa ini walaupun pendapatan dunianya tidak mampu menandingi tawaran-tawaran di kiri kanan.

Peluang mengajar secara tersusun bagi kepada mahasiswa secara serius, tersusun berserta ujian penilaian adalah amat berlainan dari siri pengajian awam yang saya berikan di masjid dan surau, yang mana para hadirinnya kerap mendengar kuliah dengan hanya bernotakan minda dan angin sahaja. Tiada nota, tiada pen dan biasanya lebih banyak yang lupa dari yang ingat. Namun usaha mesti diteruskan.

Keperluan mempunyai murid yang betul-betul berilmu dan bersungguh amat penting bagi menyambung saham ilmu kita selepas hari kematian. Ia juga memberikan satu bentuk kepuasan yang sukar dinilai dengan wang ringgit.

Sebenarnya banyak lagi objektif yang telah saya gariskan, namun ia tidaklah sesuai dikongsi umum disebabkan sebahagian besarnya masih lagi perancangan. Nanti jika sudah tercapai atau dalam proses yang jelas, ia akan diketahui jua. InshaAllah.

Usaha Hilangkan Ta'alluq (Ikatan) Hati Dengan Harta

Kita wajib berusaha menghilangkan keterikatan diri dan nafsu dengan harta. Sekali kita membuka ruang itu, ia amat sukar ditutup semula. Saya berusaha menutup ruang itu dari menggoda jiwa dan hati saya, dan masih lagi terus berusaha, sama-sama kita berusaha.

Ibadah Qurban di bulan Zulhijjah ini mendidik kita untuk menghilangkan keterpenjaraan kita dari kecintaan kepada harta secara berlebihan. Sekali sudah terpenjara dengan harta dunia, pasti akan bercambah lagi kesilapan lainnya, penilaian iman semakin pudar, harta haram dianggap peluang , rasuah diterima dengan rakus, riba dianggap nikmat lalu semakin gelaplah hati.

Berusahalah sedaya mampu agar pendapatan yang akan menjadi makanan kita bersih dari haram dan syubhah. Tidak dinafikan amat sukar membersihkan gaji bulanan dari syubhah terutamanya bagi yang mereka bekerja dengan waktu pelajat berdasarkan tempoh tertentu. Ia mungkin saja menyebabkan kita 'terguna'kan harta syarikat untuk kegunaan sendiri. Telah banyak kali saya ulaskan hal ini.

Malah saya sendiri banyak kali berusaha membersihkan diri dari syubhah ini. Sebagai perkongsian idea dan ilmu, antara cara yang paling kerap saya lakukan adalah :-

1) Tidak ‘claim' : Tidak ‘claim' sebarang kos yang saya gunakan untuk syarikat. Sehingga kini saya masih menyimpan resit tiket Doha-KL, tiket tersebut saya terpaksa membelinya sendiri dengan wang sendiri. Ia berlaku sewaktu saya menjalankan tugas rasmi bagi sebuah bank Islam. Kosnya hampir mencecah RM 5 ribu juga, tapi saya biarkan tanpa tuntutan bagi memotong syubhah yang mungkin berlaku sepanjang khidmat saya.

Tidak menuntut sebarang elaun tugas luar Negara dianggarkan belasan ribu ringgit. Ia tidak lain bagi menyelamatkan pendapatan saya sebelum ini. Semuanya dilakukan sebagai usaha untuk membersihkan harta perolehan, membuang syubhah atas ketidaksedaran kita sebagai manusia yang lemah dan alpa.

2) Membayar menggunakan cek : Semua syarikat yang pernah saya bertugas setakat ini, cara pertama adalah kegemaran saya, namun jika dirasakan ia tidak mencukupi, saya akan membayar melalui cek kepada syarikat dan diserahkan kepada pegawai yang berkenaan. Saya masih ingat kata-kata :

"Tak payah ni ustaz, kiaorang halalkan je" Itulah kata-kata yang masih saya ingat keluar dari lisan pegawai yang menjaga bahagian HR.

"Ooo tidak, ini hak pemilik syarikat, hanya pemilik sahaja yang boleh menghalalkannya, dan malangnya tuan bukan salah seorang pemiliknya" Balas saya diketika itu sambil menghulurkan cek tersebut.

Adakah ini "too good to be" true juga?

Tiada apa yang boleh perlu dibanggakan dengan dua tindakan di atas. Apatah lagi untuk merasa ujub dan takbur. Ia hanyalah salah satu bentuk usaha untuk membersihkan harta sahaja.

Apalah yang nak dibanggakan sedangkan ia sebenarnya salah satu bentuk taubat dan cara menebus kesilapan yang gagal dielakkan. Tiada yang sangat istimewa dengannya. Tujuan saya mendedahkannya di sini bertujuan berkongsi ilmu sambil memberikan idea buat kita untuk sama-sama melakukannya jika kita juga teralpa sewaktu waktu kerja, Itulah objektif saya menulis catatan ini dan tidak lebih dari itu.

Prinsip & Komitmen Terhadap Perancangan.

Alhamdulillah, Allah SWT memberikan saya sedikit kekuatan untuk berpegang kepada prinsip yang saya jadikan asas. Moga kita semua diberi lagi tambahan kekuatan seperti ini dari masa ke semasa.

Kita perlu sentiasa membiasakan diri dengan prinsip Islam serta menggariskan objektif jelas dalam jiwa dan hati. InshaAllah ia akan mampu menyelamatkan kita dari pelbagai godaan yang mendatang.

Anda mungkin dapat melihat dalam artikel saya berkenaan peranan wanita, aurat dan wanita bekerja dan aurat wanita apa sudah jadi. Sekiranya anda menelitinya dengan baik, saya yakin anda pasti dapat membaca kecenderungan saya yang kelihatan lebih berat menggalakkan lelaki dan wanita kembali kepada fitrah masing-masing dalam hal kerjaya, pencarian nafkah dan hal ehwal rumahtangga.

Bagi merealisasikan ilmu dan prinsip yang saya pegangi, saya sendiri telah meminta isteri untuk berhenti dari kerjanya walaupun saya terpaksa membayar RM 53,000 sebagai denda perlu dibayar kepada Kementerian Pelajaran Malaysia kerana kontrak yang telah diikat sebelum ini.

Bagi saya kontrak isteri saya (sebagai guru di sekolah menengah) ini terpaksa saya ingkari kerana ia boleh mencemari kepentingan yang lebih besar. Justeru atas dasar perjanjian, saya perlu membayar denda tersebut, ia bukan riba dan sememangnya mereka layak menuntutnya dari saya menurut pandangan Islam.

Saya rela membayarnya dari membiarkan anak-anak saya ditarbiyah kurang sempurna oleh gadis-gadis bujang tanpa pengalaman, kurang ilmu dan kurang peka di taska dan nurseri. Manakan tidak, dijaganya kanak-kanak berpuluh-puluh orang. Setakat manakah perhatian yang mampu diberi kepada anak kita.?

Anak-anakku sayang

Bagi saya, wang gaji yang diperolehi oleh isteri adalah amat tidak relevan berbanding nilai akhlak, agama dan kesihatan yang mudah terlepas pandang di pusat asuhan tersebut. Disamping itu pula, tugasan guru yang digalasnya ini bukanlah satu tugas yang begitu sukar untuk dicari penggantinya berbanding kerjaya seperti doktor dan lain-lain kerjaya yang amat kekurangan. Justeru, pada hemat saya keutamaan adalah pendidikan keluarga.

Biarlah saya yang membayar gaji bulanan isteri, membayar denda Kementerian dan menyediakan segala kemudahan bagi isteri termasuk sebuah kereta agar beliau mampu menjalankan tugasannya dengan cemerlang.

Saya tidak mengatakan cara saya adalah yang terbaik lalu menafikan atau mengkitik sebarang pendirian anda yang berbeza. Masing-masing terpulang kepada target dan objektif serta prinsip masing-masing. Ia hanyalah satu contoh betapa pentingnya kita berpegang dengan prinsip dan ilmu yang kita yakini, dalam waktu yang sama kita masih perlu menghormati prinsip dan pendirian orang yang lain dari kita selagimana ia tidak mencarik hukum Islam.

Sebagai ketua keluarga, saya akan berusaha dengan lebih kuat bagi menampung semua keperluan itu. Demi prinsip ilmu yang saya pegang, demi mencapai objektif anak soleh yang saya inginkan, saya harus berkorban tenaga dan minda. InshaAllah setakat ini Allah membukakan jalannya. Anda juga tentu boleh.

Sistem SMS 33221 Yang Zalim

"Ustaz, apa hukum system sms 33221 ustaz ini, bukankah ia juga riba kerana zalim" demikian bunyi satu sms yang dihantar dan juga email yang menyerang system sms soal jawab hukum.

"ustazlah orang pertama yang jual agama melalui sms, bolehlah jadi cepat kaya ye" satu lagi bentuk sms yang tembus ke kotak sms saya.

Bersusah payah saya menolak tawaran gaji puluhan ribu ringgit, bersusah payah juga saya meminta isteri saya berhenti kerja dan membayar denda RM 53000 kerana prinsip Islam yang saya pegangi. Berpuluh ribu ringgit jumlah tuntutan tidak saya tuntut hanya kerana ingin membersihkan pendapatan, tiba-tiba hanya kerana RM 0.50 sen bagi satu sms saya korbankan prinsip saya..?

Bagi sms pertama, Riba??.

"Apa jenis ribanya, sudikah anda memberikan nasihat kepada saya?" saya membalas kembali sms pertama. Kali ini tidak berjawab lagi.

Hakikatnya, tiada sebarang riba di sana kerana upah RM 0.50 setiap satu balasan itu adalah halal menurut ijma' ulama kerana ia adalah berdasarkan konsep ‘Al-Kasb', salah satu antara tiga cara halal bagi memperolehi pendapatan menurut Shariah. Ia juga tidak mampu mengkayakan saya, hanya cukup menampung kos pembiayaan web zaharuddin.net ini sahaja.

Bagi mewujudkan system 33221 ini, saya telah membayar RM 1000 untuk sistem ini. Ia memberikan ruang khas kepada para penyoal yang serius. Sudah letih minda saya diganggu dengan soalan tidak serius lagi bermain-main. Dengan wujudnya system ini, ia mampu menangkis penyoal tidak serius.

Secara purata, jumlah kos bersih yang sampai kepada saya setelah dibayar kos Celcom, Maxis, Digi, dan kos bulanan operator X wave Sdn Bhd, hanyalah sekitar RM50-150 sebulan. Inikah jumlah yang dimaksudkan untuk mengkayakan saya?? Tidak sama sekali.

Namun, system ini juga ada kelemahannya, saya juga adakalanya tidak puas hati kerana cajnya adakala rosak, ada yang dicaj lebih, ada yang tidak dicaj langsung. Pihak X Wave sdn Bhd gagal memperbetulkannya kerana kesilapan bukan di pihak mereka, polisi Kerajaan Malaysia yang mengubah polisi dan caj itu ini menyebabkan CELCOM, MAXIS dan DIGI turut terpaksa mengubah polisis caj mereka, akhirnya system kelam kabut sebentar. Jawapan yang saya beri tidak sampai, soalan yang dihantar juga banyak tidak sampai kepada saya, dan pelbagai lain.

Saya pula tidak cukup masa untuk menyemak hal-hal teknikal. Saya HANYA mampu menyediakan jawapan itu pun sudah amat banyak mengambil tenaga saya.

Justeru, jika anda pernah terkena atau mendapat bil-bil dari 33221 yang agak tidak munasabah. DENGAN SUKARELANYA SAYA MENGISTIHARKAN AGAR sesiapa yang merasakan terzalim dek sistem yang bukan dikawal oleh saya ini untuk menghantar nombor akaun anda dan jumlah yang patut saya pulangkan, juga nombor hand phone yang anda gunakan untuk menghantar sms tersebut (untuk disemak). DIHARAP ANDA DAPAT email ke tibyan2006@gmail.com . Nanti pihak Tibyan akan memaklumkan kepada saya.

InshaAllah saya akan bank in jumlah yang anda rasakan dizalimi itu.

Sistem ini saya wujudkan bagi menambah manfaat akhirat saya, bukan membebankan saya. Jika anda tidak menghantar info ke email saya, saya amat mengharapkan agar ianya dihalalkan. Ini adalah hujah saya di hadapan Allah kelak, saya sudah memaklumkan dan membuka ruang sebagaimana baginda Nabi s.a.w memberi ruang kepada para sahabatnya untuk menuntut sebarang harta dan hak yang terambil tanpa sengaja oleh baginda.

Sms kedua lebih pelik, bukan ilmu yang saya jual tapi caj itu adalah untuk masa, ‘service' atau khidmat sistem sms bantuan masalah agama dan kaunseling yang ditawarkan. Jika ini dikatakan jual agama, maka semua imam, tok bilal, penulis kitab, guru dan pensyarah agama di sekolah & universiti, penasihat Shariah di institusi kewangan Islam seluruh dunia, motivator Islam, Mufti, Kadhi, Hakim Sya'ie dan ramai lagi turut menjual agama.

Isu ini telah dibincangkan panjang lebar oleh ulama silam dan kontemporari. Majoriti fatwa ulama secara sepakat menyebut pendapatan dari tugasan sebegini adalah halal. Banyak dalil dan hujjah yang disertakan tetapi bukan masa untuk saya utarakan di ruang ini.

Jumlah RM 50-150 itu pula bukannya boleh saya gunakan untuk peribadi, ia hanya cukup untuk menbayar pengendali server web zaharuddin.net sebanyak RM 200 sebulan. Semua ilmu di web ini pula boleh dibaca tanpa sebarang bayaran, walaupun ia adalah hasil kajian, minda dan mengambil banyak masa saya.

Mengundur ke belakanglah saya jika hanya kerana RM 50-150 sebulan dari sistem ini yang lebih saya utamakan dari tawaran gaji bulanan berbelas dan berpuluh ribu ringgit.

Mengidam Pahala Macam Sahabat?

Inilah yang amat patut kita jadikan sumber inpirasi kita dalam merancang kerjaya dan masa. Nabi saw bersabda :

بَلْ ائْتَمِرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَتَنَاهَوْا عن الْمُنْكَرِ ...فإن من وَرَائِكُمْ أَيَّامَ الصَّبْرِ الصَّبْرُ فيه مِثْلُ قَبْضٍ على الْجَمْرِ لِلْعَامِلِ فِيهِمْ مِثْلُ أَجْرِ خَمْسِينَ رَجُلًا يَعْمَلُونَ مِثْلَ عَمَلِهِ وَزَادَنِي غَيْرُهُ قال يا رَسُولَ اللَّهِ أَجْرُ خَمْسِينَ منهم قال أَجْرُ خَمْسِينَ مِنْكُمْ

Ertinya : Serulah manusia ke jalan kebaikan dan laranglah mereka dari jalan makisat dan mungkar...kelak di akhir zaman akan samapi satu masa dimana orang yang yang sabar (dalam menjalankan tugas amar makruf nahi mungkar) seperti menggengam bara api, manakala orang yang masih terus berjuang dan berkejra (ke arah memperbaiki manusia) maka ganjarannya adalah seperti 50 orang lelaki yang beramal seperti seperti amalan mereka.

Kemudian baginda nabi ditanya : "Wahai rasulullah, maksud kamu 50 lelaki dari kalangan merekakah ? "

Jawab baginda : " 50 lelaki dari kalanganmu ( sahabat)" ( Abu Daud, 4/124 ; Tirmizi, 5/257 ; Ibn Kathir, 2/110 ; Ibn Hibban : Sohih ; Tirmidizi : Hasan Gharib)

Imam Ibn Abd Barr berkata hadis ini menunjukkan kemampuan orang di zaman akhir selepas zaman sahabat untuk perolehi kedudukan sebahagian dari sahabat atau menjadi lebih afdhal dari sebahagiannya. Imam Izzudin Abd Salam pula menerangkan bahawa perkara ini dibina atas dua kaedah : 1) Setiap amalan soleh akan pasti melahirkan buah yang baik untuk si pelaku 2) orang yang mampu melaksanakan Islam diakhir zaman walalupun sehingga Nampak pelik dan ganjil, maka pelik dan ganjilnya itu adalah seperti di awal Islam dahulu ( justeru mereka berhak mendapat kebaiakan yang sama dengan mereka yang dia waal Islam). ( Tuhfatul Ahwazi, 8/337)

Adakah kita tidak ingin cuba berusaha memperolehi kebaikan ini?. Rancanglah kerjaya dan utamakan wang akhirat dari wang dunia.

Akhirnya, Selamat Meyambut Hari raya Idil Adha..korban harta dan perasaan demi mencapai redha Allah SWT. Ya Allah terima amalan hamba-hambamu di hari mulia ini dan ampunilah kesilapan kami yang sengaja dan yang tidak disengajakan. AMinn

Sekian

Zaharuddin Abd Rahman

Tuesday, December 18, 2007

Jangan takut papa apabila bersedekah


Mohd. Nidzamuddin Zakaria.

ALLAH berfirman: Dan carilah pada apa yang dianugerahkan Allah kepadamu (di dunia akan) kebahagiaan di akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu (dari kenikmatan) duniawi... (al-Qasas: 28)

Islam tidak menghalang umatnya mencari harta kekayaan untuk memastikan kehidupan yang selesa di dunia yang sementara ini.

Bagaimanapun, dalam ayat di atas, Allah mengingatkan umat Islam bahawa harta itu adalah cubaan kepada pemiliknya.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemu bual timbalan Dekan, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Mohd. Nidzamuddin Zakaria bagi mengupas isu ini.

MEGA: Apakah konsep pemilikan harta menurut Islam?

Konsep pemilikan harta ini bermaksud syariah Islam memberikan kuasa dan autoriti yang sepenuhnya kepada seseorang Muslim itu untuk memiliki dan menguruskan hartanya tanpa sebarang halangan selagi ia berlandaskan hukum-hukum syarak dan berpaksikan kejelasan niat yakni mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. dalam setiap acara kehidupan kita. Ini adalah kerana Islam adalah agama yang tidak menolak dunia dan tidak juga mengenepikan kepentingan harta manusia.

Al-Quran sendiri menyebutkan perihal harta ini sebanyak 80 kali. Para sahabat pula bukan hanya golongan fakir dan miskin, malah ada segolongan mereka yang sangat mantap ekonomi dan terkenal dengan kekayaan mereka seperti Abu Bakar as-Siddiq, Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf, Suhaib al-Rumi dan lain-lain, pada masa yang sama, mereka adalah penderma dan penyumbang utama kepada proses dakwah Islam, pembangunan masyarakat dan pembangunan negara.

Jadi, Islam memandang peri pentingnya keseimbangan urusan dunia dan akhirat, hal ehwal ekonomi dan ibadat. Ini terserlah melalui doa mathur Nabi s.a.w. bermaksud: Ya Allah, perbaikilah urusan agamaku yang menjadi pegangan bagi setiap urusanku. Perbaikilah duniaku yang di situlah urusan kehidupanku. Perbaikilah akhiratku yang ke sanalah aku akan kembali. Jadikanlah hidupku ini sebagai tambahan kesempatan untuk memperbanyak amal kebajikan dan jadikanlah kematianku sebagai tempat peristirahatan dari setiap kejahatan.

Apakah pula tanggungjawab Muslim terhadap hartanya?

Semua orang mengidamkan kemewahan, kekayaan dan kekuasaan. Namun, berapa ramaikah yang bersedia memikul tanggungjawabnya dan menginsafi beratnya penghisaban Ilahi di padang raksasa bernama Mahsyar kelak? Inilah yang dikatakan sebagai akauntabiliti yang perlu ada dan disedari setiap Muslim hartawan berdasarkan peringatan Nabi Muhammad s.a.w. bermaksud: "Tidak akan berganjak kaki anak Adam pada hari kiamat sehingga dia disoal empat perkara, iaitu; tentang usianya, pada apa dihabiskannya, tentang masa mudanya untuk apa telah dipergunakannya, tentang hartanya dari mana diperoleh dan ke mana telah dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah diamalkannya." (riwayat al-Tirmizi).

Ringkasnya, tanggungjawab Muslim terhadap hartanya ada dua iaitu; Pertama, Mencari harta yang halal dan baik untuk diri dan keluarganya. Kedua, membelanjakan harta yang halal itu ke jalan Allah s.w..t termasuk memberi nafkah keluarga, menunaikan zakat, memberi bantuan atau derma kepada golongan kurang bernasib baik, menggunakannya untuk urusan ibadat tertentu (seperti haji dan umrah) dan lain-lain.

Harta adalah suatu yang disayangi oleh manusia. Bagaimana hendak melatih diri supaya menjadi orang yang berharta tetapi pemurah?

Tidak mengapa kita menyayangi harta dan tidak salah juga kita memiliki rumah yang besar, kenderaan yang hebat dan harta benda yang banyak. Namun biarlah semua itu hanya berada dalam pemilikan diri kita secara lahiriah dan bukan melekat di hati kita secara batin.

Ini adalah kerana, kalau harta sudah menakluki hati dan jiwa raga kita, maka sirnalah perasaan perhambaan kita pada Allah Yang Maha Kaya yang merupakan Pemilik Mutlak harta benda kita, lalu kita akan mendabik dada dan megah dengan 'kekayaan kita', wal'iazubillah.

Baginda pernah bersabda: Perumpamaan orang yang pemurah dan orang yang bersedekah seperti seorang lelaki yang memakai dua helai jubah atau dua helai baju besi bermula dari dadanya sehingga ke atas. Apabila orang yang pemurah apabila ingin memberi sedekah, maka baju itu longgar buatnya. Orang bakhil pula, apabila ingin bersedekah, maka baju itu menjadi rimas dan panas sehingga menutupi jari-jarinya dan tidak mampu melonggarkannya. (riwayat Bukhari)

Oleh itu, insafilah bahawa diri dan harta kita hanyalah pinjaman. Itulah harta kita selagi nyawa di kandung badan dan bukan apabila nyawa telah meninggalkan badan. Gunakanlah kekuatan jiwa dan akal kita untuk melawan nafsu serakah yang menggila dan terlalu cintakan harta. Ingatlah bahawa setiap harta yang dibelanjakan di jalan-Nya dijamin keberuntungan di dunia dan kebajikan yang berlipat ganda di akhirat sana. Usah dihiraukan berapa jumlah yang didermakan tapi yang penting ialah tindakan memberi sumbangan bakti tanpa ditangguh-tangguh lagi.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: "Satu dirham telah berjaya mendahului seratus ribu dirham! Seorang lelaki mempunyai dua keping dirham lalu ia mengambil satu daripadanya untuk disedekahkan manakala seorang lelaki lain pula (selepasnya) memiliki harta yang banyak, lalu mengeluarkan seratus ribu dirham dan bersedekah dengannya." (riwayat al-Tirmizi)

Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa niat yang ikhlas adalah teras utama amalan sedekah ini dan syarat terpenting ia diterima di sisi Allah s.w.t. lantaran sifat menunjuk-nunjuk itu hanya akan meranapkan ganjaran pahala ibadat itu sendiri.

Dalam sebuah hadis, Rasulullah menyebut antara lainnya: "Sesungguhnya sedekah itu dapat mencegah kemurkaan Tuhan dan menjauhkan diri daripada kematian yang buruk". Apakah pengajaran daripada hadis riwayat Tirmizi ini?

Hadis ini menegaskan bahawa amalan bersedekah amat dikasihi Allah s.w.t. bahkan ia boleh memadam kemurkaan Allah terhadap dosa-dosa yang dilakukan hamba-Nya. Sebab itulah Baginda dalam hadis yang lain menegaskan bahawa: Takutlah neraka walaupun dengan hanya menderma sebelah buah kurma. (riwayat Bukhari)

Lantaran sedekah itu dipandang mulia di sisi Allah s.w.t dan boleh menyelamatkan seseorang dari azab neraka Allah. Hadis ini juga menjelaskan bahawa fadilat amalan bersedekah antara lain menurut para ahli Hadis dapat menghindarkan diri seseorang daripada kematian yang buruk seperti kematian akibat kebakaran, kelemasan, kemalangan jalan, ditimpa bangunan atau dirasuki syaitan dan sebagainya.

Dalam al-Quran, Allah menyatakan yang harta itu adalah cubaan bagi manusia. Berdasarkan firman Allah: Sesungguhnya hartamu dan anak-anak hanyalah cubaan bagimu dan di sisi Allahlah pahala yang besar. (al-Taghabun: 15). Apakah maksud cubaan di sini?

Imam Ibn Kathir dalam kitab tafsirnya ada menghuraikan maksud cubaan ini secara terperinci. Secara asasnya, cubaan itu adalah ujian yang dikenakan oleh Allah s.w.t. terhadap hamba-hamba-Nya untuk melihat siapakah yang melakukan taat atau maksiat terhadap-Nya melalui harta benda dan anak-anak tersebut. Kita tidak boleh melarikan diri kita daripada fitnah dan ujian ini, namun kita dituntut mengendalikan secara saksama dan bijak.

Imam Ahmad dalam kitab musnadnya ada merakamkan suatu peristiwa semasa Rasulullah s.a.w. sedang memberikan khutbah, tiba-tiba jatuh dua orang cucu kesayangan Nabi bernama Hasan dan Husin yang berpakaian serba merah ketika berjalan di hadapan Baginda lalu Nabi bersabda: “Benarlah firman Allah bahawa hartamu dan anak-anak hanyalah cubaan bagimu.”

Justeru, janganlah sampai kesibukan mengumpulkan harta benda dan keasyikan melayan kerenah anak-anak melekakan kita daripada mengingati Allah. Contohnya berkelah atau membeli belah hingga lupakan solat. Malah, lebih berat lagi, sekiranya harta benda itu diperoleh secara haram dan digunakan dalam perkara-perkara yang maksiat lalu diberikan pula kepada anak-anak. Maka itulah satu ujian dan bala besar yang bakal menimpanya di hari kiamat kelak.

Apakah jaminan Allah kepada mereka yang berharta dan menginfaqkannya ke jalan Allah?

Jaminan Allah ini ada dinyatakan-Nya dalam surah al-Baqarah ayat 261-262 yang bermaksud: Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, ialah sama seperti sebiji benih yang tumbuh menerbitkan tujuh tangkai; tiap-tiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji dan (ingatlah), Allah akan melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Allah Maha Luas (rahmat) kurniaNya, lagi Meliputi ilmu pengetahuan-Nya. Orang-orang yang membelanjakan hartanya pada jalan (agama) Allah, kemudian mereka tidak mengiringi apa yang mereka belanjakan itu dengan perkataan membangkit-bangkit (pemberiannya) dan tidak pula menyinggung atau menyakiti (pihak yang diberi), mereka beroleh pahala di sisi Tuhan mereka dan tidak ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Jadi, usahlah ditakuti kepapaan di sebalik derma yang dilakukan dan jangan pula dirisaukan balasan Tuhan setelah sedekah itu dihulurkan. Harta yang disedekahkan kerana Allah, di jalan-Nya dan untuk kemaslahatan agama dan umat Islam akan subur dan dilimpahi berkat serta pahalanya pula berkembang dan berpanjangan hinggalah di negeri akhirat nanti.

Monday, December 17, 2007

Harvard University or the ding-dong bell university?


EVERYBODY IS PAID THE SAME. IVY LEAGUERS ARE NOT RESPECTED IN MALAYSIA.

by Mansor Puteh

Is there any compelling reason why students should strive to study hard, get all the good grades and find places at the prestigious Ivy League and OxBridge universities in America and England, respectively, and the other similar institutions elsewhere?

I personally don’t think there is any.

Students who study at any of such universities must be sent there for a specific purpose so that when they return they can be given specific tasks to perform, from a level that they are familiar with and not from right at the bottom where they will feel useless, especially if all their colleagues are those with unimpressive academic backgrounds and degrees from the ‘Ding-dong bell universities’ to compete with.

First, why must a student study hard, get good grades and study in any of the universities, when in the end, with their respective degrees, they are still forced to apply for the same jobs together with the other graduates of the ‘Ding-dong-bell Universities’ and get the same pay?

Whereas, studying at the prestigious universities is very costly compared to studying at the ‘Ding-dong bell Universities’ that costs a fraction.

And it is also tougher to graduate, let alone excel, from the prestigious universities compared to the others, whose faculty especially those in private university colleges, may ‘close one eye’ and allow the students to graduate because they do not wish to fail any of them, even if they do not deserve to pass and graduate. No wonder the casualty rate at private colleges is very low. One hardly hears of students from such colleges dropping out or given the boot. Most often it is they who quit on their own.

We can also notice how students of private colleges seem not to suffer from any stress and can afford to socialize a lot, compared to those who are in public universities, who hardly have time for themselves and often look less cheerful and who dress less fancifully than their counterparts in the private colleges who often go to class in fancy clothes.

The only students who go to the prestigious universities are mostly those who are sent there on full government scholarships, so when they return upon graduation, they have a better job and a post that pays better than before they furthered their education to get their more superior degree.

But alas, many of them do not excel in their chosen fields as they were given simple tasks to perform, mostly as administrators doing routine work everyday.

The others were sent to these universities for their graduate studies, after working a while at many of the ministries or government agencies.

Unfortunately, even if many of them had managed to obtain their doctorates even from Harvard, their presence is not felt, as they had not conducted researches leading to their graduation that can be said to be relevant to the needs of the nation let alone the world.



There are many doctorates in Malaysia who have written their theses, but these are only for the purpose for them to present to their supervisors and other faculty members in order to graduate. No wonder, many of them only submit simple theses that did not require them to ‘crack their brains’. No Malaysian doctoral candidate at any university abroad or locally had made any extensive study in their chosen fields and are known for them.

They often become arm-chair experts spouting comments and ideas that are mostly second-hand. No wonder, not many Malaysian experts have also been so recognized abroad and who can be taken seriously in what they say or write about.

I would like to suggest to the authorities that often send students to work on their doctorates at any university abroad or locally to force them to conduct only the type of researches that are useful to the nation only, so that they are not seen as mere academic exercises. There is no point for them to work on any research just for them alone to get their degrees.

Getting the opportunity to work on a doctorate is not only an honor, but more than that, it is a big responsibility. It is not for personal glory, but for the benefit of the nation and not just the university or government agency or ministry that had sponsored their studies or researches.

They should be forced to conduct specific researches that can later be implemented by the ministries or universities they work for.

I do not know of any government ministry, agency or university that demands that the doctoral candidate submits and discusses his or her thesis with the relevant authorities, to find out how what he had discovered and written at great length in the thesis that can be implemented.

And all the doctoral theses must be published because they were all funded by the government and as such the candidates who now proudly call themselves ‘Doctors’ and put the ‘Dr’ prefix before their names should not only be proud of doing just this and expect everybody to address themselves as ‘Doctors’, but to try and trust themselves in the forefront in their chosen fields, not only in Malaysia but elsewhere, and contribute important and interesting ideas.

Those who refuse to publish their doctoral theses must not be accorded with the respect as academicians or intellectuals who are known for their researches and not by the type of prefixes and other long academic titles they may have before their names for self-promotion that they are routinely given from time to time.

There is no need for anyone to guess just how many of the theses that had been written by all those people in Malaysia who have PhDs that have been published. Even if there are a few of them the books are mostly for reading purposes and not to instigate further thought.

In fact, there is one doctoral candidate who even debunked his own thesis purely in order to save his skin when he moved from one political camp to the other. He admitted that writing the thesis was purely an ‘academic exercise’!

I personally know many of them who are embarrassed to allow their close friends to even look at their theses, let alone to want to submit them to publishers to get them published and are read by many.

It is therefore a sheer waste of money and effort for all the doctorates to use the three years they had spent at their respective universities just to conduct simple researches without benefiting the society and country.

No wonder, too, our doctorates are not known by what theses or researches that they had done, like in other countries when a person with a PhD does not use the ‘Dr’ prefix or calls himself ‘Doctor’ but is described as a person who ‘holds a doctorate in such and such a study or research’.

In order to get many more Malaysians to study at the prestigious universities, the ministers of education and higher education and other well-meaning national leaders should not only give speeches to encourage them to do so.

What the respective ministries and government should do is to offer the right incentives to make it attractive for any student to pursue their education at the prestigious universities.

This can be in the form of offering them the jobs they want and wages that are at least three times more than those given to graduates of the ordinary universities.

If this cannot be done, then there is no real or compelling reason for any student in Malaysia to want to study at any of the prestigious universities, because it is very expensive and tougher to graduate, when they could go to any of the private colleges in the country and pay a small fee and still be able to obtain a degree and get a job in the end to lead a normal life.

In America major corporations converge on all the Ivy League universities to grab the students even before they graduate, by offering them jobs with lucrative wages and other benefits or perks, so they do not choose their rival companies to work at instead.

In Malaysia, such a practice is not done, and the corporations are happy to get anybody who has the relevant degrees even though he may not be exceptional. As a result, we can never find those with the best academic qualification taking up top jobs in these companies, especially those that are linked to the government and in the government ministries and agencies.

And ironically, because of that many brilliant Malaysians with more superior academic qualifications from prestigious universities in America and elsewhere are sabotaged by them because they feel threatened by the presence of these smart alecs.

Study at Harvard University or the Ding-Dong-Bell University? What's the difference? Everybody is paid the same in Malaysia. Besides, Ivy Leaguers are not admired and respected in Malaysia.

How ironic indeed!