Wednesday, February 07, 2007

Petikan kata-kata Y. Bhg Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary



L/belakang Syed Mokhtar

-Umur - 53 tahun
-Pendidikan - SPM
-Mula berniaga - 19 tahun (jual beli lembu dan kerbau)
-Kekayaan -RM1,425 juta
-Ke 7 terkaya di Malaysia
-Ke 32 terkaya di Asia Tenggara (Forbes)
-Antara syarikat miliknya - MMC, Pelabuhan Tg. Pelepas, BERNAS, Gardenia, DRB-HICOM dan Bank Muammalat
-Kereta - Proton Perdana
-Sumbangan sosial -Yayasan Al-Bukhary, institusi pengajian untuk 3,000 pelajar, Muzium Kesenian Islam, Kompleks Al-Bukhary, menaja kelas tuisyen untuk pelajar Melayu, pengindahan Masjid Negara, sumbangan RM1 juta untuk Tabung Tsunami dan menaja setiap tahun penghantaran rakyat Malaysia yang tak mampu untuk tunaikan haji.

-Bagaimana sumbangan sosialnya bermula - Bila mana ibunya menyuruh memberikan sebahagian elaun (RM750.00) pertamanya sebagai pengarah syarikat beras kepada jiran yang susah. Sebahagian lagi (RM750.00) ibunya simpan. Selain itu, ibunya juga menyuruh beliau menghantar lampu kerosen ke surau-surau untuk menerangi kegiatan sepanjang malam bulan Ramadhan. Dari situ bermulalah pembentukan peribadi dan pemikiran Syed Mokhtar yang kita kenali hari ini.

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan itulah antara sebabnya. Saya mahu meninggalkan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan


2. (berkenaan know who) Bangsa lain tak mengapa tapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Tapi masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak yang mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa-apa rahsia. Saya ini hamba Allah biasa, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia ini sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh menjadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun. Tetapi tentulah ia memakan masa. Tiada jalan singkat.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat saya akan minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sistem sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terlibat dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaan ini sejak kecil lagi dan saya juga biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, ke Tokyo, New York dan London. Saya pun suka pakai baju elok. Tapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana ?

11. Dalam hidup ini kita sebenarnya tidak ada status; ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberika kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah beri rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun ke bawah mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah membantu. Orang Cina ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada; kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah
14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Tetapi zakat fitrah banyak mana sangat. Islam agama yang adil; ia minta sedikit saja. Oleh itu, kalau ada duit yang lebih ia seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tak kisah kalau saya tak buat semua ini. Saya boleh tak buat apa-apa dan balik ke Alor Star. Tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati nanti mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa !

16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda daripada saya. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.

19. Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai. Saya hanya memegangnya untuk sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan untuk menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri. Duit ini tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukakan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tapi apa yang saya lakukan sekarang.

21. Saya perlu terus mencari peluang dan perniagaan lain supaya kita terus dapat bantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.

22. Ada juga yang saya usaha tapi tak dapat dan orang tak tahu. Apa yang saya dapat itu yang jadi masalah kononnya Syed Mokhtar sapu semua. Bangsa lain memegang pelbagai kepentingan dalam ekonomi, siapa pun tak kata apa. Ini masalah orang Melayu. Di kampung orang Melayu berpecah kerana politik, di bandar berpecah kerana ini (wang).

23. Saya percaya kalau rezeki itu Allah beri kepada saya ia bukan untuk saya tetapi untuk orang ramai juga. Orang tidak tahu banyak syarikat yang saya ada ini gagal dan tidak maju kepada saya tetapi orang tidak tahu.

24. Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup boleh selamat. Ini yang menyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.

25. Orang kata saya takda duit tapi banyak hutang. Orang berniaga mana yang tak berhutang. Tapi mesti tahu bagaimana hendak meminjam dan membayarnya semula. Ada cara boleh kita buat.
Tapi sebelum berhutang RM100 juta mesti sudah fikir bagaimana hendak membayarnya balik. Mesti ada tanggungjawab. Banyak orang mahu senang tapi tidak ramai yang mahu bertanggungjawab.

26. (perasaan setiap kali mendapat rezeki). Saya ini kata orang Kedah, lebai kodok bukan lebai pondok. Tapi saya tahu hal-hal asas. Kalau mahu saya minta terus dari tuhan. Tuhan beri manusia akal dan fikiran. Kalau hendak pakai baju dan seluar biarlah padan dengan badan.

27. Kesenangan yang saya perolehi ini datang dengan tanggungjawab (bila pinjam bayar balik dan buat amal jariah). Kalau hendak dibandingkan dengan bangsa lain, perniagaan saya ini tidak ada apa. Tetapi walaupun sedikit tetapi yang sedikit itu ada berkatnya.

28. Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu orang lain boleh berkongsi sama.

29. Saya kadang-kadang kecewa dan sedih melihat anak orang alim yang sesetengahnya lupa diri setelah mendapat kekayaan. Saya pun sama seperti orang lain suka hendak ke luar negara tetapi kita tidak boleh lupa kubur kita dan asal usul kita. Di kampung kita mungkin ada jiran-jiran yang perlukan bantuan.

30. ......kalau tidak mungkin saya sudah ke Haatyai dan jadi nakal. Saya manusia yang banyak buat kesilapan. Tetapi saya insaf, beristighfar dan jalan lagi. Sejak awal saya ada kesedaran mahu mengekalkan hak kita sebagai orang Melayu.

31. Saya kata kepada diri sendiri kalau kerana itu saya terpaksa bersusah sedikit pun tidak mengapa.

32. Kekayaan ini tuhan beri kepada saya untuk saya menolong orang lain pula. Saya percaya kepada keberkatan rezeki. Hari ini kita tolong orang, esok lusa orang akan tolong kita pula dengan cara yang lain.

33. Kalaupun tidak sanggup tunggu 34 tahun seperti saya berilah sedikit masa untuk faham selok belok perniagaan, Insya Allah boleh maju.

34. Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit balik. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.

35. Lifestyle ? Saya tidak ada lifestyle yang kena masuk kelab sana dan sini. Tapi tak semestinya saya tidak boleh turun ke kelab. Orang Melayu kalau hendak ke depan mesti ada cara hidup yang fleksibel, boleh naik dan turun.

36. Lifestyle ini sebenarnya satu penyakit. Saya biasa pakai Mercedes tapi sekarang saya pakai Proton Perdana untuk sokong kereta nasional. Kereta itu pun cukup untuk bawa saya ke mana-mana.

37. Tiada sebab orang kenapa Melayu tidak boleh maju. Ini saya berani perang dengan sesiapa pun. Orang Melayu boleh maju. Kalau saudara jadi wartawan saudara kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar ini. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh berlaku.

38. Kejayaan dan kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun dan tidak mudah putus asa merupakan kunci kejayaan kita. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.

39. Tuhan memberi peluang kepada siapa saja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada saya ini hanya usaha. Kalau anak dangau macam saya boleh, tidak ada sebab orang lain terutama mereka yang dari pekan tidak boleh.

40. Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu (kereta dan rumah besar). Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta besar dan rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi bukan itu matlamatnya.

41. Orang Melayu sebenarnya kena membantu diri sendiri, kena bekerja keras dan fokus.

42. Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayaan dicapai.

43. Apa yang saya buat ini (kerja-kerja sosial) semuanya bermula daripada didikan orang tua saya sendiri.

44. Saya sendiri berhutang sambil berniaga dan buat sumbangan amal jariah. Saya tak mahu tunggu hutang habis baru hendak buat semua ini. Saya takut kalau hutang habis saya pun mati dan apa pun tak sempat saya buat.

45. Saya biasa saja. Hidup saya tidak berubah, dari dulu beginilah. Saya terima apa saja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur.

46. Kalau kerana sedikit bantuan itu mereka lulus peperiksaan dan hidup mereka menjadi lebih baik, saya sudah gembira. Saya tidak boleh buat banyak. Alhamdulillah, lebih baik buat sedikit daripada tidak buat langsung.

47. Saya tiada minat untuk beli kapal layar atau kapal terbang. Saya fikir kalau saya beli sesuatu biarlah orang ramai boleh pakai. Saya suka kalau saya beli sesuatu yang mahal, biarlah orang ramai boleh pakai.

48. Saya gembira dapat membantu. Saya mahu orang lain merasai (kesenangan) apa yang saya pernah rasa. Saya tahu bagaimana perasaanya. Saya kata kepada diri saya, apa yang saya dapat saya mesti beri orang lain merasainya sama. Jangan beri kurang, lebih tak mengapa. Itu yang membuat hati saya seronok.

49. Saya rasa saya ingin menyumbang lebih daripada ini. Saya kata kepada kawan-kawan ini baru warm-up saja; kita belum berjalan lagi. Saya rasa kita terlalu banyak ketinggalan.

petikan dari
SHARIFAH AZIAN BT SYED ENDUT
HR Training & Development / Communication
05710 Alor Star, Kedah Darulaman
MALAYSIA

Tuesday, February 06, 2007

Singapore's Manager-Politicians (or How Talented Managers are Recruited into Politics to Help Run "Singapore Inc.")

by Kai-Lit Phua, PhD

reference: http://www.refresher.com/!singapore.html

By all conventional social and economic indicators, Singapore has leaped from the Third World into the First World within a few decades after its ejection from the Federation of Malaysia (in 1965) into reluctant political independence.

Although this prosperous, cosmopolitan city-state of about 4 million citizens and expatriates is made up of a group of Southeast Asian islands that only add up to the size of metropolitan Chicago, it is an economic power house in the Far East and in Asia. For example, its well-managed air carrier, Singapore Airlines, has spread its wings over much of the globe. Another home grown company, Creative Technology, is a leading maker of sound and video cards for personal computers.

The transformation of Singapore from a slum and poverty-ridden Third World nation into a First World, "air-conditioned nation" has been largely credited to the heavy-handed but efficient and effective rule of politicians such as Lee Kuan Yew and his successor Goh Chok Tong (in this essay, last names are written first in the East Asian manner) from the ruling People's Action Party or PAP. However, it should be pointed out that the PAP's policy of actively recruiting "talent" into Singapore's political elite has also played an important role in this dramatic transformation.

Most of its current group of cabinet Ministers are individuals with brilliant academic records. High achieving scholastic performance is often coupled with academic studies overseas at elite universities at either the undergraduate or the graduate level. Besides being outstanding scholars, they have also proven themselves as effective and competent managers and administrators in the armed forces, the private sector or the public sector before being recruited into politics. Biographical details of some of Singapore's more prominent Cabinet Ministers will be sufficient to illustrate my point:

Prime Minister Goh Chok Tong - He holds a First Class Honours degree in economics from the local university as well as a Masters degree in development economics from Williams College. He managed the state-owned shipping company called Neptune Orient Lines before being recruited into politics by the PAP.

Deputy Prime Minister BG (Brigadier-General) Lee Hsien Loong - The eldest son of Lee Kuan Yew, he graduated with First Class Honours in mathematics and a diploma in computer science (with distinction) from Cambridge University. He has also studied public administration at Harvard University's Kennedy School of Government. He served in the Singapore Armed Forces before moving into politics.

Deputy Prime Minister Tony Tan Keng Yam - He holds a First Class Honours degree in physics (Singapore), a Masters degree in operations research (M.I.T.) as well as a PhD in applied mathematics (University of Adelaide). He lectured at the National University of Singapore before becoming a successful banker with the Overseas Chinese Banking Corporation (OCBC). He was recruited into politics by the PAP.

Richard Hu Hsu Tau - Dr Hu holds a PhD in chemical engineering and is the former chief executive of Shell group of companies in Singapore as well as the former Chairman of the Monetary Authority of Singapore (equivalent to the Federal Reserve Board of the United States). He is currently the Minister of Finance.

BG (Brigadier-General) George Yeo Yong Boon - Another Cambridge University graduate with First Class Honours (in engineering), he also holds an MBA from Harvard University (with High Distinction).

Lim Hng Kiang - Yet another top PAP leader with a First Class Honours degree in engineering from Cambridge University. He also holds a Master of Public Administration degree from Harvard. He served as the top manager of the Housing and Development Board (HDB) before moving into politics. (As a matter of interest, more than three quarters of all Singaporeans live in high rise apartments built by the HDB).

Rear Admiral Teo Chee Hean - Teo is an engineering graduate with First Class Honours who studied at University of Manchester Institute of Science and Technology. He has also studied at Imperial College in London and at Harvard University.

It is interesting to note that Singapore's present political leaders are composed heavily of individuals with technocratic backgrounds (economists, engineers and other technically-trained experts) who have had significant managerial and administrative experience. In contrast, most of the members of the British Parliament and the U.S. Congress have a legal background. With each new generation of leaders, the composition of the Singaporean political elite has become even more and more technocratic.

Why has this turned out to be the case? According to political scientist Raj Vasil,

As with other things in Singapore, the process of leadership renewal has to be a thoroughly planned operation. (Then) Prime Minister Lee Kuan Yew and his associates were entirely certain that the key objectives of state policy, and the broad strategies to achieve them, that they had devised and introduced were the only correct ones, the only ones suited to the realities of Singapore. Therefore, what was required was a second generation leadership that had the necessary technocratic-managerial skills and capabilities to be able to pursue those objectives and strategies effectively. They did not see any special need for new leaders who possessed political skills, who were "word spinners"……… Vasil, 1992: 200-201

Thus, Singapore's ruling elite is actually composed of brilliant individuals with technocratic training who have been recruited directly into politics after performing competently as managers, administrators or military top brass rather than conventional career politicians. The Singaporean PAP's system of political recruitment is unique in the world: after talented individuals have been "spotted" and recruited, they have to undergo a barrage (gauntlet?) of observations, interviews, periods of training under veteran Members of Parliament and they even have to pass psychological tests before being offered safe parliamentary seats to contest in the General Elections. After winning a safe seat, the new PAP talent may be asked to serve as a junior minister. If he or she does a good job, a higher level position with greater responsibility would be the next step. However, individuals who fail to perform to expectations are unceremoniously dumped. This would consign them into political oblivion and effectively end their careers as would be politicians and ministers.

A very unique system of political recruitment indeed! I will end this essay by posing the following question: has Plato's vision of a Republic run by "Philosopher-Kings" (albeit brilliant technocratic managers rather than Socratic thinkers) come to pass in the shape of contemporary Singapore after all?


Dr. Phua is a sociologist who received his PhD from Johns Hopkins. He also holds professional qualifications in insurance. He has worked in both the public sector in America (with a state health department) and the private sector in Singapore. He currently teaches public health at the International Medical University in Kuala Lumpur, Malaysia. His personal website is at: http://phuakl.tripod.com/index.html .

Further Reading:

Crowell, Todd and Andrea Hamilton. 1998. "The Next Generation". In Asiaweek, November 13 http://www.cnn.com/ASIANOW/asiaweek/98/1113/nat6.html

George, Cherian. 2000. Singapore: The Air-Conditioned Nation. Singapore: Landmark Books.

Leifer, Michael. 1995. Dictionary of the Modern Politics of South-East Asia. London: Routledge.

Ooi, Can Seng. 1998. " Singapore". Pp. 343-402 in Political Party Systems and Democratic Development in East and Southeast Asia, Volume I: Southeast Asia, edited by Wolfgang Sachsenroder and Ulrike E. Frings. Aldershot: Ashgate Publishing Limited.

Vasil, Raj. 1992. Governing Singapore. Singapore: Mandarin.