Wednesday, November 11, 2009

Bismillah,

Panduan pensyarah [1]

1. Setiap pensyarah sepatutnya mempunyai impian atau matlamat untuk mencapai kecemerlangan pengajaran di samping penyelidikan.

2. Pensyarah yang cemerlang dan berjaya ialah pensyarah yang mempunyai Falsafah Pendidikan yang jelas dan dihayati oleh pensyarah terlebih dahulu sebelum dapat ditanamkan kepada pelajar-pelajar.

3. Pensyarah sentiasa menambah baik dan mendapatkan persekitaran pengalaman baru dalam pengajaran, untuk menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berkesan. Di sinilah peranan pensyarah boleh mengaplikasikan pelbagai inovasi dalam teknik pengajaran untuk mewujudkan persekitaran pembelajaran yang kondusif dan lebih fun (make the learning fun).

4. Pensyarah yang baik mengetahui dengan mendalam dan pakar dalam subjek yang diajar, terutamanya menerangkan konsep dengan cara yang mudah difahami oleh pelajar. Yang selebihnya perlu diterokai oleh pelajar sendiri.

5. Selalu bertanya kepada diri sendiri: “Am I using the right approach?”

6. Good teachers teach beyond the text book. Di sinilah pengalaman serta hasil penyelidikan dapat memainkan peranan penting dan boleh diaplikasikan dalam pengajaran dan pembelajaran.

7. Memberi peluang kepada pelajar untuk mengalami sendiri (hands-on) perkara-perkara baru yang dipelajari, samada dengan menunjukkan video (membawa faktori ke bilik kuliah), amali di makmal, kerja lapangan, lawatan sambil belajar, dsb.


[1]http://science.upm.edu.my/warga/?page_id=2995


Monday, November 09, 2009

9 November 2009

Bismillah,


Sayang hari nih ptra pergi bermain futsal dengan jepun.
Berat badan dah turun sikit 109.2kg.
Hari nih makan nasi ayam tanpa nasi hanya ayam dan sup.
Hari nih rasa macam hari balik dari jepun di mana rasa bebas rasa best dan mula muhasabah diri.