Thursday, June 03, 2004

kengkawan ..mari kita belajar !

Bismillah,

Mukaddimah

Aku teringat dialog diantara ayah dan anak di dalam sebuah drama swasta...

" Mat,belajarlah rajin-rajin ...belajar memang susah ..tp sabar kejap jer lepas Universiti ..tak payah susah-susah belajar dah .... "

Ketika itu aku hanya mengiakan dan membenarkan kata-kata itu kerana ia merupakan proses kehidupan yang biasa/berlaku di dalam masyarakat kita .Pendidikan dan pembelajaran untuk orang biasa ditafsirkan sebagai pendidikan tadika->sekolah rendah->sekolah menengah-> universiti(undergraduate) . Jika yang menyambung pelajarannya ke peringkat master atau PHD hanyalah mereka yang bercita-cita untuk menjadi pensyarah atau nama glamournya 'lecturer'->professor . Maka kita sendiri belajar hanya untuk memenuhi peraturan kehidupan ketika itu dan kini.

Pembelajaran atau pendidikan seharusnya dilihat sebagai satu proses yang berterusan sepanjang kehidupan .Samada pendidikan itu beriktiraf(mempunyai sijil pengesahan) atau tidak(unformal->pembacaan,memerhati,belajar dari orang dan lain-lain) ,selagi mana kita mempunyai hayat di dunia ini maka kita hendaklah pastikan bahawa proses ini berjalan. Bahkan jika kita mengetahui bahawa kiamat akan berlaku esok pun kita mestilah berusha untuk belajar .Sehebat-hebat manusia ,tidak akan habis menuntut ilmu .Sebagaimana kata-kata imam as-Syafie

" semakin aku belajar dan mengetahui sesuatu ,aku merasakan bahawa semakin banyak lagi aku tidak mengetahuinya "

Itu seorang ulamak agung yang tidak terhingga ilmunya masih dahagakan ilmu ,inikan pula kita yang pastinya teramat cetek pengetahuan.Firman Allah di dalam al-Quran yang bermaksud:-

[1] Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk),
[2] Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku;
[3] Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah;
[4] Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan;
[5] Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya

surah al-alaq (1-5)

Di dalam wahyu Allah ini .Penekanan terhadap menuntut ilmu amat-amat ditekankan .Dan dijelaskan di dalam menuntut ilmu dua proses pembelajaran memang tidak dapat dipisahkan (kecuali ilmu kasyaf anugerah ilahi) iaitu membaca dan menulis.Pesan Imam as-syafie supaya setelah mempelajari ilmu hendaklah kita menulisnya kerna katanya tulisan itu umpama tali yang mengekang binatang buruan(ilmu) .

ISI-ISI TAJUK YANG INGIN DISAMPAIKAN

Aku bukan bermaksud untuk berceloteh tentang kepentingan ilmu secara umum ,apa yang ingin aku sampaikan ialah kepentingan menuntut ilmu 'blogging' ,penulisan ,cara pendekatan yang baik dan lain-lain yang mampu kita belajar daripada teman-teman blogger yang lain .

Kita mungkin berblogger untuk diri kita atau untuk apa sahaja motif tetapi apakah salahnya di samping itu jika turut menuntut ilmu memperbaiki cara kita berblogger ..paling tidak pun untuk kepuasan hati kita.

Peringatan buatku dan kawan-kawan jika kita ingin menuntut ilmu ,hendaklah kita meletakkan perasaan 'humble' di dalam jiwa supaya kita dapat mencangkir sebanyak mungkin ilmu walaupun sehebat mana pun kita.Jika tidak ,masakan air dari 'jug' mampu dituangkan dan mengalir ke atas jika kita meletakkan cangkir lebih atas dari sumbernya .

Di sepanjang aku membaca dan mengikuti perkembangan dunia blogger ini aku dapat memerhatikan bahawa banyak motif dan tujuan mereka ber'blogging' .Antaranya meluahkan perasaan, idea ,catatan kehidupan ,pendapat .Ada yang menggunakan teratak blog mereka sebagai satu himpunan karya kreatif mereka samada berbentuk seni puisi ,penulisan cerpen/novel kreatif , multimedia dan sebagainya .

Aku percaya di luar sana memang terdapat ramai yang berbakat dan baik di dalam menjana dan menghias blog . Tetapi disini aku ingin mengajak sahabat-sahabat menganalisa 3/4 blog pada pandangan aku agak baik dari pelbagai aspek.

1. Bro D'arkampo - life is fairy tale
hampir lengkap the whole package - gaya penulisan yang menyentuh dan tertarik ,kata-kata yang betul ,perkataan imbasan/cermin yang baik ,humor best dan tidak over sehingga mengaburi motif/suasana yang ingin disampaikan.Penulisan yang mampu menarik pembaca untuk membaca tanpa 'skip' perkataan atau ayat /perenggan untuk sampai kepada maksud penulis. (pernahkan ! kekadang itu kita baca sesuatu penulisan yang panjang ->so kita skip sebab panjang sangat apa yang ditulisnya, dan ingin cepat pada tujuan sang penulis).Bermakna setiap kata-katanya terasa amat rugi untuk di'skip'.

cth :
-entry terbaru ( down in the memory lane) - penyampaian kisah sedih dan touching berjya diselangselikan dengan humor tp tidak menenggelamkan aspek cerita sedih tersebut.
-entry samarinda the soap opera - penulisan kreatif yang baik ,menarik dan tertarik (tipah turut berlakon!! ekekekegeju).

2. Mak andeh- really touching the heart !!
penulisan mak andeh memang menyentuh jiwa .Setiap perkataan yang tertaip begitu menggambarkan jiwanya .Sesiapa yang ingin menyelami dan mempelajari teknik sentuhan jiwa .sila datang ke sini ..hhehe

3. Noor suraya -jika anda telah membaca novel 'Tanah andriyana', 'Biru ungu cinta' dan 'keranamu ain' . Anda patut berkunjung kesini kerana ini adalah blog penulis novel tersebut. Kak noor suraya menggabungkan penulisan novel dewasa kreatif dengan puisi ,pantun ,madah-madah lama dan baru yang begitu memberi kesan kepada pembacanya .


     


4. Anis -relevankah aku di hatimu
penulis yang kini belajar dan menetap di jepun telah menggunakan teratak maya(blog)nya untuk melahirkan karya penulisan novel remaja kreatif .

5. Kulat - mencari identiti
penulisan alternatif/bersahaja/grunge tetapi berisi dan agak panass!! (sesiapa yang tak tahan panas dan pedas jangan pergi kesini ..hehe) .

Web laman di atas hanya berdasarkan gaya penulisan .Dari segi penampilan dan hiasan blog aku tak mampu menilai lagi. Aku serahkan kepada yang lebih mengetahui ..aku hanya insan lemah dan daif.

WaAllahuaqlam..

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hati manusia terbuta dari apa? sehingga bisa merasakan kesedihan? dan apakah hati itu yang merasakannya apabila cita menguasai dan apakah ada bedanya cinta dan nafsu?

March 3, 2008 at 1:39:00 PM GMT+8  

Post a Comment

<< Home