Tuesday, June 01, 2004

Gathering Geju Wilayah Selatan 2

Bismillah,

Setelah menunggu beberapa ketika ,tetamu VVIP yang lain pun muncul dan memenuhi korum.Kitaorang mengambil keputusan mengubah tempat makan daripada di luar ke dalam restoran kerana dalam restoran lebih sejuk kerana ada airconditoner.Kemudian sessi bersembang dan kenal-mengenal pun bermula.Tetapi sessi pada kali ini agak sepi kerana tetamu yang sepatutnya meng'havoc'kan majlis seperti mat jan,poad di dalam keletihan sisa-sisa jauh berjalan ke selatan.rafthah pun masih terkesan dengan sakit belakangnya(klu ikut dalam weblognya ...hehe patutlah kurang bercakap). Kebanyakan yang datang berada dalam keadaan yang kurang menyenangkan menyebabkan masing2 memilih untuk kurang bercakap.

senyum kambing


Menyedari kerana kurangnya mood ,aku terpaksa bertindak memeriahkan majlis .Aku teringatkan nasihat professor Fuji(supervisor research) aku ketika meyuruhnya aku memberi speech didalam bahasa jepun di hadapan member-member aku .Di kala itu aku tak bersedia apa-apa .Lalu dia menyisipkan kata-kata hikmat yang baik...sehingga sekarang aku ingat dan cuba praktikkan apabila perlu.

Katanya " Hafiz ,ada kalanya kita perlu bertindak/membuat keputusan di dalam masa yang teramat singkat dan dalam keadaan yang tidak bersedia ,maka lakukanlah dengan sebaik mungkin ,jangan mengalah ,mungkin hasilnya lebih baik! "

Aku bukannya jenis yang meng'havoc'kan majlis ..aku lebih suka mengikut majlis ..hehe tetapi kekadang tuh kita perlu menjadi sesuatu/bertindak sesuatu yang biasanya tidak lazim kita buat . Aku cuba mengajukan pertanyaan dan bersenda gurau dengan semua yang hadir. Tetamu2 dari utara/tengah aku bertanyakan perjalanan diaorang dan sebagainya diselang-selikan dengan cerita aku ketika balik dari JB . Ayue ...wakil kaum hawa yang agak diam ,aku cuba mengusik dengan soalan2 yang berkaitan dengan kandungan penulisannya di dalam weblognya ..sebab aku tak tahu nak tanya apa..so aku tanya jer lah apa-apa yang berkaitan ..kebetulan baru baca weblognya hari jumaat ari tuh(ayue ..tensen sebab aku sebut balik apa yang ditulis di dalam weblognya..hehe..sorry ayue aku tak tahu nak tanya aper ..itu jer aku tahu ,...menyakat budak2 memang bidang kepakaran aku..kikih).

Rafthah aku tak berani tegur hehe sebab nampak garang aaa..lagipun aku
tak kenal lagi .Cumanya dalam hati aku berkata ..nanti aku nak ucapkan terima kasih kerana memberi komen di dalam weblog aku .Rafthah banyak jugak memberi komentar di dalam weblog aku..hehe .Lepas tuh aku layan sembang dengan purbe sebab satu geng geju utara ..kebetulan dia duduk dekat dengan tempat aku .

Alhamdulillah aku rasa oklah jugak ..di pertengahan majlis baru masing-masing bersuara ..poad ,matjan, tok rimau mula memainkan peranan ,Kak tin meng'handle' wanita-wanita besi yang di hujung meja sana .Mungkin masing-masing sudah tidak kekok agaknya.
wanita2 besi geju selatan

Airiz ada memohon maaf daripada aku sebab sanggup bersusah payah turun ke Jb tetapi majlisnya kecil jer. Airiz sahabatku ,pada pandangan aku yang daif ini ,bilangan yang kecil didalam sesuatu majlis bukanlah satu ukuran ,yang pentingnya bagaimana berkualitinya majlis itu ,apakah misinya tercapai ! . Bagi aku majlis sekecil itu tetap baik dan berjaya kerana berjaya menemukan dan mengikat tali silaturrahim diantara blogger-blogger selatan ..walaupun sedikit sahaja ..tapi cukuplah untuk membina ikatan ukhuwwah yang baik. Mana tahu daripada majlis yang kecil ini akan terbina satu untaian ukhuwwah yang besar.Terima kasih airiz ,usahamu tidak sia-sia .Mudah-mudahan Allah membalasnya .

Kemudian tibalah masa untuk aktiviti yang ditunggu2 makan! hehe . Poad tanya " kami nak order sesuatu yang hanya ada dekat johor jer tp takder dekat tempat lain " ..ekk aku terdiam ..berfikir dan menyemak menu ..macammana yer ..setahu aku semua menunya boleh di dapati di tempat lain. Masakan goreng , lauk pauk ker, seafood ,western food ..emm macammana nih nak memenuhi hajat kawan yang datang dari jauh nih. Sorry bro.. hehe kalau itu tujuannnya rasanya kita telah tersilap memilih tempat ..kihkih . Akhirnya poad pesan jer apa yang ada di dalam menu tuh . Aku pulak tak tahu nak makan apa. Aku cuma mengekor tok rimau. Dan memang itu makanan kegemaranku nasi goreng daging masak merah dan tambahan telur dadar!.(patutlah badan tak slim-slim..kuang kuang kuang)
makan!!

Masa berlalu dengan laju dan singkat . Setelah selesai makan tok rimau dengan pantasnya mengambil resit dan pergi ke kaunter untuk membayar dengan kad kreditnya .Visa beb! hehe. tok rimau nak belanja tapi bagi aku tak manislah kalau selalu tok rimau kena belanja duit dia . Kami segera mengeluarkan duit dan memberinya kepada tok rimau .Mulanya tok rimau menolak tp setelah kami mendesak gak dia terima ler. Aku faham tok rimau ikhlas untuk belanja kami(tok rimau yang berhati besar tetapi berkuku besi ..kihkih) , tetapi nanti kesannya teruk jugak ,sebab nanti nak keluar selalu dengan tok rimau rasa segan la pulak sebab asyik kena belanja jer..hehe.Lagipun duit nih jangan buat main-main . Sekali api terpercik disebabkan duit ,dendamnya panjang..(pergh berfalsafah pulak!hampeh).


Kemudiannya masing-masing bersalaman dan kembali ke tempat masing-masing .Poad, matjan, purbe mengambil kesempatan selepas itu bergambar di Danga Bay..kawasan restoran ,persiaran ditepi pantai yang hanya bersebelahan dengan Restoran singgah selalu.Aku ,ayares ,ayue hanya menemankan mereka sang tetamu. Kemudian masing2 berpisah.
makan!!

Alhamdulllah ..hari itu hubungan ukhuwwahku bertambah ..mudah-mudahan ia membawa keberkatan untuk diriku dan dirimu kawanku.

The End

p/s : sedutan episode seterusnya..hehe
perjalanan ke KL ,aku dan makanan jepun ,MARA ooohh MARA ,pesta buku ,senyuman mesra abrar dan sang madu lebah serta banyak lagi.. jangan tukar channel mana-mana..muahahaha

internet kat UTM masih kong! sesiapa yang terror network tolong ler betulkan yer..:)


0 Comments:

Post a Comment

<< Home