Monday, May 24, 2004

Pontianak wangi(minyak attar) sundal bolong .. part 2 (18SX)

Bismillah,

(Isi kali ni mungkin panas sikit ..itulah korang suruh aku menulis lagi ..aku nih jenis selambak dek jer tulis..hehe )

Setelah sampai di city square (bebudak UTM panggil CS ).Park kereta dan bergerak ke pawagam. Aku tak makan malam lagi ..perut dah meragam ..takkan nak tengok wayang dengan perut lapar kot..tak leh jadik nih..harap2 wayang tuh lambat sikit bolehlah aku 'shoru' dulu .hehe. Sampai-sampai ke tempat wayang ..'tu diiiaaaa' aku cakap dalam hati ramainya umat nak tengok wayang ..tak heranlah yer hari nih hari minggu terlupa lak aku .Ditambah pulak ada 2/3 filem baru menarik macam 'shrek 2' .

Setelah sampai jer tadik ..terus mood aku nak tengok wayang tadik tingal separuh jer .nak tahu kenapa? nak tahu tak? kalau tak nak tahu ..takperlah aku taknak citer ..hehe .Actually aku tak suka tengok ramainya couple-couple berpegangan (tangan dan *****) ,berpelukan tanpa segan silu di khalayak ramai. Aku nih walaupun rock-rock aku dan takderlah alim sangat tapi aku berpegang pada yang wajib,hukum dan adat.

Aku percaya bahawa cinta itu fitrah dan suci dan memang fitrah lelaki suka kepada wanita dan sebaliknya. Tetapi aku jugak percaya hidup kita sebagai manusia perlu berpaturan dan berhukum supaya kita tidak sama dengan haiwan dan binatang ternakan. Siapakah yang lebih layak diikuti peraturannya selain daripada Allah ..Tuhan yang menciptakan kita.
Pendapat aku la.. cinta orang yang belum terikat dengan perkahwinan ini perlu dibatasi dengan hukum dan adat .Hukum menyatakan janganlah kamu duduk berdua-duan dengan bukan muhrim.Tetapi malam tuh bukan itu sahaja ,malahan lebih daripada itu .Aku rasa kesian ,sebab mungkin mereka ini daif dan terdidik dalam suasana begitu dan terjun ke dalam lubang kejahilan.

Orang kekadang selalu menuding jari pada Islam dan mengatakan islam itu rigid ..itu tak boleh.. ini tak boleh .Pada pandangan aku yang daif dan lemah ini ,islam tak pernah melarang penganutnya berbuat sesuatu yang baik dan memberi manfaat tetapi ingin menjaga umatnya daripada membuat perkara yang merosakan diri dan orang lain.Islam tidak melarang percintaan ..kerana cinta itu suci dan fitrah tetapi ada batasannya. Seseorang yang betul-betul kasihkan kita tidak akan sanggup perhubungan itu dinodai dengan perbuatan-perbuatan yang melanggar syarak dan adat .Kalau sebaliknya bermakna dia daif atau menurut nafsu.

Sheikh Atiyyah Saqr iaitu bekas Pengerusi JAwatankuasa Fatwa Mesir di dalam kitabnya Seen wal Jeem lil mar'atil muslimah ada ditanyakan berkaitan cinta ini. Beliau menjawab bhw bercinta itu tidak salah. Yg menjadi kesalahan adalah perlakuan kesan drpd bercinta itu. Ini krn cinta itu mempunyai satu 'kuasa' yg tersendiri. Jika tidak dikawal, maka ia boleh membawa mudharat yg besar. Namun, jika ia dikawal oleh batasan syara', maka tidak mengapa utk bercinta. Krn Allah telah menganugerahkan hambanya perasaan cinta.

Kalau nak berjumpa tuh biarlah ada orang ketiga (muhrim bagi wanita tersebut)ataupun pergi jumpa dia di rumah ibubapa.Supaya terjaga kata-kata dan tingkah laku. Lelaki dan wanita umpama magnet ..bila dekat caj dia kuat.. alim tera mana pun luruh habis tak leh control bila caj dah kuat..hehe. Akhirnya yang akan rosak kemulian dan kehormatan kedua-duanya .Cinta suka-suka itu hanya ikut nafsu tapi cinta yang bermatlamat perkahwinan baru cinta sebenar dan suci. Kita mengaku sayang ,kita mengaku rindu ,kita mengaku sanggup lakukan apa saja untuk dia tetapi kita tak la pulak sanggup mengambil dia sebagai teman hidup yang sah .Alasan remeh temeh diberikan ,kalau ada pun kenapa tak usahakan sungguh2 agar dapat diatasi.Kalau betul2 sayang ..kalau betul rindu ..sayangilah ,cintailah dia sebelum dan selepas perkahwinan .Buktikannya dengan sanggup bersusah-senang membina kehidupan ini bersama. Bila kemulian dan kehormatan diri kita tercalar dek kerana mengikut hawa nafsu, keluarga juga turut terjejas . Jika keluarga porak-peranda ..masyarakat akan huru-hara.

Siapa kata islam itu tidak romantik ,siapa kata dalam islam tiada kasih cinta sejati .Lihat sajalah pada ayat-ayat alquran ,hadis-hadis nabi dan contoh teladan daripada nabi kita sendiri. Allah menyatakan dalam Al-quran yang bermaksud

"Di antara tanda-tanda kebesaranNya ,diciptakanNya bagi kamu pasangan suami isteri dari diri kamu merasa ketenteraman antara satu dengan yang lain ,dan dijadikanNya kasih- sayang dan belas-kasihan antara kamu ,sesungguhnya dalam hal itu menjadi keterangan bagi orang-orang yang berfikir." (Ar-Rum:21)

Islam amat menggalakkan suami isteri bermesra-kasih,bergurau-gurauan ,berpegangan tangan dan melihat pasangan dengan perasaan cinta dan sayang. Malah jika dilakukan begitu pahala berlipat ganda .Dan jika berlaku sebaliknya Allah dan nabi amat murka ..malahan limpah rahmat Allah tidak akan dekat .

Lihatlah pada junjungan nabi kita Muhammad saw .Baginda sentiasa beramah-mesra dengan isteri-isteri baginda ,bermain-main berkejar-kejaran dan juga diriwayatkan suka berbaring/tidur di riba Siti Aisyah ra. Nah kita nak carik model terbaik mana lagi .Islam itu mudah dan cantik tetapi sering difitnah dan dikaburi kerana ada sesetengah golongan yang mengaku mengamalkan islam(berpakaian islam etc) tetapi bengis dan kurang adab dengan keluarga sendiri.Maka yang tercalit dan terpalit adalah Islam . Nak enjoy ...enjoylah ...nak bercinta ..bercinta lah ..tapi biarlah setiap benda yang dibuat dibatasi dengan garis-garis agama dan adat yang baik.

Emmm aku dah start berleter hehe ..sorry yer ..cumanya aku tak pernah salahkan orang lain 100% ,aku pun sama gak .hehe.Dan mungkin aku nih ketinggalan zaman dan ortodoks ..hehe.

Disebabkan entry kali nih jiwang sikit hehe aku nak citer best punyer citer..hehe .Ada sekali aku sms (sms jer ..orang miskin ..kihkih)..permaisuri hati aku dengan sebuah pantun :

Apa guna pasir setambun ,
kalau tidak setinggi duduk,
Apa guna kasih setahun ,
Kalau tidak seumur hidup.

(Aku chilok pantun ini dari novel 'tanah andriyana' tp aku tak citer aa kat dia ..hehe)

then tak lama selepas itu datang sms dari si dia ,

Apa guna harta sepeti,
Jika ia tidak berharga,
Apa guna kasih ke mati ,
Jika tidak membawa ke syurga.


Ekkk aku dah kena sebijik! kihkih .Alhamdulillah ..sejuk mata hatiku .Apa macam geng ..bertuah tak aku????!!!!! ekekekekekegeju (hehe plagiat gelak tipah ..tp tipah tak leh minta royalti sebab aku dah ubah sikit :D )

Perjalanan di Jb bersambung ..final episode ..esok !! kuang kuang kuang :D








1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

emm..satu pandangan yang membuka minda..n i do love your view....keep it up..

October 1, 2004 at 11:48:00 AM GMT+8  

Post a Comment

<< Home