Sunday, May 23, 2004

Pontianak wangi(minyak attar) sundal bolong .. part 1

Bismillah,

Semalam member aku call semasa aku tengah surf internet melayan weblog-weblog online geng jurnal .Dia mengajak aku menonton wayang 'pontianak harum sundal malam' (hehe tukar sikit tema tuh kat atas..sebab tujuan aku nak tulis lain) .Emmm serba salah gak aku ..nak pergi ke tak nak ?Aku tak minat citer melayu sebenarnya, last sekali pergi jugak ler.... hehe saja ler biler dah start menulis blog nih kena banyakkan aktiviti kan..kihkih.Plus aku saja nak temankan member aku nih sebab dia tengah bosan.

pontianak harum sundal malam


Dalam hidup aku hanya 3 kali jer aku pergi tengok wayang. Sekali masa kecik-kecik ..dapat tiket free 'three mutant ninja turtles' ,kali kedua masa cerita ala-ala comic yang guna effect giler babi tuh (cerita cina kungfu) keluar ..aku pergi aa sebab aku minat komik gak. Kali ketiga masa ,bila ekk? dah lupa ...ooo masa tuh aku pi ngan member aku nih jugak tengok cerita aflin 'gila2 pengantin remaja' .

Aku tak minat sangat nak pergi wayang nih ..satu ..sebab aku rasa lebih bagus aku beli vcd ciplak ..boleh aku tengok berulang kali ..sound effect tuh kurang sikit ler tp bukan banyak pun filem pakai sound effect..aku pulak nak tengok cerita jer ..tak kisah ler macammana yang lain.Kedua ..aku di ajar nengok wayang nih macam 'negative' sikit daripada segi agama .. dalilnya aku pun kurang pasti ..itu yang sebab aku ngelat jugak sikit-sikit pergi..hehe .Aku minat giler movies , especially hollywood movies aaa.. cerita melayu nih aku lemah sikit.Tp sekarang nih aku lihat movies melayu macam ada improvement aaa.


So kitaorang pun keluar gi bandar JB .Sesak giler .eemm maklumlah malam minggu ..aku nih sesak-sesak nih aku rimas ..nyesal gak aku ikut ..(hehe.marah member aku tuh nanti ..klu dia baca..).On the way tuh ..kitaorang sembang tentang bab paling syok iaitu perkahwinan .Aku citer kat member aku nih ..aku insyaAllah habis master nih dapat kerja ..aku nak terus kahwin ..sebab aku rasa memang dah sampai masanya aku kahwin sebagai menurut sunnah ,penenang jiwa dan membawa barakah dalam kehidupan aku .

hadith nabi yang bermaksud
'Wahai para pemuda ,barangsiapa di antara kamu telah mampu menanggung beban rumahtangga hendaklah segera berkahwin ,kerana hal itu lebih dapat memejamkan mata(yakni tidak memandang perempuan) dan lebih dapat menjaga kesucian diri(dari perbuatan zina). Siapa yang belum mampu sebaiknya ia berpuasa, kerana puasa baginya adalah penjagaan diri'

Then member aku nasihat aku laaaa.. 'hafiz ..ko kena establish diri ko dulu ..baru ko kahwin ..aku ada ramai member2 yang kelam-kabut sebab sebaliknya' . ekkk terkesima aku sebentar .Tp aku cepat2 collect myself back. Aku cakap memang betul cakap dia tp bagi aku laa..for surelah aku nak establish diri aku (punya gaji tinggi ,jawatan tinggi stabil ,kereta besar dan lain-lain) ..tp bg aku ..jika aku dah ada cukup syarat (kerja ,pembelanjaan(kalau tak sempat.. hutang bank kot.hehe) etc) aku nak cepat kahwin .

Aku percaya memang kena habiskan duit banyak nak kahwin ..Lepas tuh ko ada tanggungjawap menyara isteri dan anak2. Tapi aku percaya perkahwinan ini membawa rezeqi yang banyak dan barakah .Setiap kesusahan itu ada hikmahnya dan balasan pahala .

sabda nabi lagi yang bermaksud
"Barangsiapa yang membiayai penghidupannya sendiri dengan niat isti'faf(tidak meminta-minta belas kasihan orang lain) ,itu adalah sedekah ,dan barangsiapa membiayai isteri ,anak-anak dan sekalian ahli rumahnya juga adalah sedekah" diriwayatkan oleh Imam Thabrani.

Aku dah lihat banyak pasangan yang berkahwin ini melimpah ruah rezeqi yang datang ,hidup tenang dan gembira setelah berkahwin .Aku bukan mereka-reka cerita .Aku lihat sendiri abang aku ,abang sepupu aku dahulunya mereka ini berada dalam kesulitan jugaklah tetapi setelah berkahwin jiwa dan diri mereka semakin mantap dan kukuh .Rezeqi melimpah ruah dari dekat dan jauh .Rohani mereka juga terdidik dan terjaga .

Kita nih asyik meng'highlight'kan benda-benda yang negatif ..sedangkan janji Allah kita tak yakin .Aku percaya ada jugak ler pasangan-pasangan yang mengalami ujian dan dugaan .Mungkin itu sebagai latihan buat mereka sebelum mereka berjaya di kemudian hari dan juga sebagai penebus dosa-dosa ,penambah pahala.
Nabi dah sebut yang bermaksud .

"Di antara berbagai macam dosa ,ada beberapa dosa yang tak terhapus kecuali oleh kesulitan mencari penghidupan" . diriwayatkan oleh Imam Muslim.

Nah kenapa kita masih tidak mahu berkahwin lagi .Baru-baru ini kita dikejutkan oleh berita penurunan kadar perkahwinan orang melayu di malaysia .Jumlah perkahwinan masyarakat Islam pada tahun 1998 ialah 95,312 dan menurun secara mendadak kepada 90,408 pada tahun 1999, sebelum meningkat sedikit kepada 91,990 pada tahun 2000.Bagaimanapun, angka tersebut menurun kepada 90,267 pada tahun 2001 dan menjunam secara drastik kepada 85,588 pada tahun 2002.Ini diburukkan lagi dengan kadar penceraian yang tinggi .Perkembangan tersebut, jika tidak ditangani segera dikhuatiri boleh menjejaskan masa depan institusi keluarga di negara ini.Apabila institusi keluarga negara terjejas maka sudah pasti negara akan huru-hara. Kesannya pun sekarang kita dah rasa.

Rujuk -> utusan malaysia .

utusan malaysia 12 mei 2004


Aku nak citer ketika aku jumpa kekasih hati aku(bakal isteri insyaAllah..amin) .Aku dah niat ,aku niat aku berhubungan dengan dia(tetap terbatas dengan hukum dan adat) bukan kerana suka-suka ikut nafsu tetapi aku niat ikhlas nak ambil dia sebagai isteri aku kerana Allah.Tetapi di sebabkan aku belum ada sumber kewangan lagi ..dan si dia masih belajar ,maka aku tangguhkan dahulu kejap .Tetapi aku dah terasa keberkatannya ...hidup aku lebih teratur ..jiwa aku semakin mantap ,pandangan aku semakin tunduk( wanita-wanita bukan muhrim)..langkah dan fokus kerjaya aku semakin jelas dan terarah .Itu belum kahwin lagi tuh ..dan aku harap mudah2an keberkatan itu melimpah ruah dunia akhirat .amin.

Perjalanan aku ke JB .....bersambung

*Tahniah buat bakal pengantin bro rudy dan kak Insyirah .Semoga bahagia dan diberkati dunia akhirat .Maklumat -> majlis perkahwinan rudy bluehikari & Insyirah







0 Comments:

Post a Comment

<< Home